Notification
Foto: PadelDirekt.

Babolat har stöttat Lebron i fem år: ”Tillverkar 400 000 rackets per år nu”

Babolat har följt Juan Lebrons resa från ung kvalspelare 2017 till att bli världens bästa spelare 2022. 
PadelDirekt har besökt Babolat på anläggningen La Maso i Madrid — racketmärket som under de senaste åren blivit ett av världens ledande padelvarumärken. 

— Varför vi haft denna succé? Babolat är ett märke väldigt nära alla typer av spelare, vi utvecklar inte bara rackets åt proffs. Padel är en social sport där vi tar fram rackets för såväl nybörjaren, de som ligger på en mellannivå, proffsen, damspelare och äldre spelare, säger Fred Bertucat, ansvarig för Babolats padelsatsning. 

Han visar oss runt på den högt ansedda klubben La Maso Sports Club i Madrid, där Babolat och dess sponsrade spelare har sitt huvudsäte. 

— Här är Juan Lebron, säger han och pekar på världsettan samtidigt som vi kommer in i gymmet under klubbens restaurang. 

Babolat har följt med på världsstjärnan från Andalusiens resa från att vara en ung kvalspelare på World Padel Tour 2017 till att bli världens bästa spelare. Nu står han tillsammans med sin personliga tränare och förbereder kroppen fysiskt för ännu en säsong. En säsong som började med World Padel Tour i Miami. 

På bilden: Fred Bertucat, ansvarig för Babolats padel-satsning. Foto: PadelDirekt. 

”Jag kom i kontakt med Babolat redan 1992”

När vi tagit oss från padelanläggningen med 15 banor, genom restaurangen och gymmet upp till Babolats kontor som ligger på anläggningens övervåning säger Fred Bertucat:

— Vi kontaktade Juan Lebron 2017 för att hjälpa till att utveckla våra rackets. Sedan dess har vi hållit samman. Han har hjälpt oss utveckla rackets och skor. Alla professionella spelare vi arbetar med är med i processen.

Han har själv arbetat för Babolats satsning på padel sedan 2016. Men hans historia med märket sträcker sig längre än så. 

— Jag kom i kontakt med Babolat redan 1992 under mina studier om rackets historia, Babolat hjälpte mig mycket att förstå allt bättre. 2016, under en resa till Monte Carlo, blev jag tillfrågad om jag ville arbeta med märkets nya padel-satsning, säger han. 

Varumärket som länge varit specialiserade på tennis förstod tidigt att padel hade fått större fäste, såväl i Spanien som i övriga delar av världen. 

— I början handlade det mycket om att motivera mina kollegor, alla var ju tennis-experter, minns Fred tillbaka på tiden. 

Två år efter att satsningen startade så utvecklade Babolat sina första Carbon-modeller, exempelvis modellen Babolat Viper som har blivit omåttligt populärt. 

— Vi började även satsa på skor enbart avsett för padel i 2019. Redan då fick vi pris för de bästa skorna på marknaden, säger han. 

Hundratusentals racketar om året

Märkets storsatsning har gett utdelning. Idag är Babolat en av de största aktörerna inom padel. 

— Vi startade att tillverka 10 000 rackets per år. Nu är den siffran uppe i 400 000 rackets, säger Fred Bertucat.

Under dagen ser vi Babolat-spelarna Juan Lebron, Miguel Semmler, Miguel Oliveira och det senaste tillskottet hos märket: världssjuan Virginia Riera, på La Masos anläggning. 

Spelare som i allra högsta grad är involverade i processen att ta fram rackets, för bästa möjliga produkt. 

— För oss är det samma i tennis, badminton och padel. Proffsen kan inte bara ta ett racket och vinna. Alla proffs som jobbar med oss försöker vara med i processen att utveckla materialet kring rackets, skor och kläder. Men inte bara proffs, de är experter på proffs-racket. Inte att utveckla ett racket för en nybörjare. 

Grundades året efter tennis uppfanns

Babolat är ett anrikt franskt märke med en stolt historia. Det bildades som ett familjeföretag 1875, endast ett år efter att sporten tennis uppfanns. Företaget bildades av Pierre Babolat vars barnbarns barnbarn, Eric Babolat, den fjärde i generationen, idag är VD.

— Babolat är ett familjeföretag som gått i generationer. Vi är som en stor familj här, det är det viktigaste av allt att alla ska känna sig. Vi är alla passionerade kring rackets och alla arbetar åt samma håll. Vi siktar alltid på att utvecklas, att utveckla produkterna bättre och snabbare och så vidare, säger Fred.

Och fortsätter: 

— Innovation är absolut ett av våra största mål, säger han. 

Det är därför märket satsar på tre olika grupper av modeller, och till alla.

— Det är det som är unikt med Babolat. Vi har racket från nybörjaren till proffset.  


Kolla in Babolats produkter här.