VD:n om RS Sportswear: ”Vågar påstå att marknaden knappt upplevt den kvalitet som våra tyger håller”
Trots försenad leverans har sommarens lansering av RS klädkollektion blivit en stor succé.
De nya plaggen fortsätter strömma in och så sent som förra veckan kom en ny leverans.
— Kläderna har mottagits väldigt väl. Folk tycker att det är lyxigt, utan att det känns dyrt, säger VD:n Magnus Alsterback.
Träningströjor, shorts, hoodies, leggings och kjolar. Det är några av RS Sports-plaggen som blivit mest populära sedan kollektionen släpptes i juli.
— Det är ett jäkla drag på försäljningen. Alla pratar om tygerna och kvaliteten och förvånas över att vi är i mellanpris-segmentet, säger Magnus Alsterback som tillsammans med Robin Söderling grundat RS.
Han berättar om skapandeprocessen som tagit lång tid eftersom valet av tyg var extremt viktigt för Magnus och Robin. Det har blivit många tygprover och sedermera klädprover som skickats till kontoret i Stockholm för kontroll. Det var mer än 1,5 år sedan som RS chefsdesigner Jenni började leta tyger.
— Vi har lagt otroligt mycket tid på tygerna. Många tror att kvaliteten har att göra med valet av fabrik där man producerar, men det stora jobbet är att hitta tyger. Vi har testat många olika tyger innan det sedan skickats till fabriken och då började jobbet med att landa den perfekta passformen och designen. Vår designer har själv ritat och sedan justerat varenda söm och fickor precis som vi vill ha det så det har blivit en del samples.
Covid-19 gjorde att kollektionen tog lite längre tid att få klar än ni planerat, har ni känt er stressade?
— Nej, även om det tagit lång tid så måste jag säga att vi haft superkul hela vägen. Det är som julafton varje gång det kommer nya samples till kontoret.
Robin Söderling var en utrustningsnörd under tenniskarriären. Och det var inte bara racket som han lade mycket tid och energi på — även kläderna var en avgörande del för att den tidigare världsfyran skulle kunna känna att han gett sig själv optimala förutsättningar inför match.
— Robin har en väldigt bra känsla för hur allt ska sitta. Det ska vara lagom stretchigt och följa kroppen, vid en smash ska inte halva magen visas. Sen har vi två anställda som jobbat heltid med damkläderna och det är så kul att se hur bra många damplagg säljer. Kjolar, leggings och hoodies har det till exempel varit jätteryck på. Jag vågar påstå att marknaden knappt tidigare upplevt den kvalitet som våra tyger håller.
25 procent rabatt för PD:s läsare just nu — läs mer nedan.
Inleder samarbete med Gina Tricot
Magnus Alsterback var Söderlings rådgivare under senare delen av tenniskarriären. Det råder ingen tvekan om de fortfarande bildar ett starkt team, och Magnus trivs fortfarande bra med att Robin allt som oftast står i rampljuset. Nu agerar Söderling modell för den nya RS-kollektionen tillsammans med bland annat Christer Gardell, en av Sveriges rikaste män och tennisentusiast.
— Jo men det är kul att vi fick med en av Sveriges mest kända finansmän, främst för att han dels är en kompis till oss men också en av Sveriges bästa tennisspelare i sin ålder. Om Robin trivs bra som modell? Ja han tycker det är rätt kul verkar det som... han blir ju ändå igenkänd av många så vi gav honom dispens att modella…
Det fortsätter att trilla in nya plagg och nya färger till det svenska kontoret och vidare till rs-sports.com. RS har dessutom en stor nyhet som släpptes i dagarna — ett helt nytt samarbete.
— Gina Tricot har designat och producerat en RS x Gina Tricot-kollektion och vi har dessutom från RS håll producerat ett racket åt Gina, som säljs i både butik och online med start den 29 september. Det känns otroligt kul att Gina Tricot gör en satsning på dampadeln och valt RS som sin strategiska samarbetspartner.
Denna vecka erbjuder RS alla PadelDirekts läsare 25 procents rabatt på hela RS Sportswear-sortimentet. Använd rabattkoden ”PD25” — shoppa dina kläder här. Koden gäller i sju dagar (till och med 26 september).