Notification
RS medgrundare Robin Söderling och Magnus Alsterback.

Efter succén — RS redo att satsa globalt: ”Händer saker i flera länder”

I tisdags publicerades första delen av reportaget med RS Sports.
I del två berättar RS-medgrundarna Robin Söderling och Magnus Alsterback bland annat om ”Juventus-plagiatet” och sin syn på padelns framtid.

Se del 2 av reportaget i spelaren ovan — del 1 ser du här.

Sportvarumärket RS har snabbt etablerat sig som ett av de främsta premium-alternativen på padelmarknaden och nu blickar man både kort och långt bortom Sveriges gränser.

— Tyvärr finns ju inte padeln i alla länder än, men man märker framförallt hur det rör på sig här i Norden. Det byggs hallar i Norge, Danmark och Finland. Så det är absolut ett stort mål för oss att komma ut där också. Det är roligt att det börjar hända saker i fler länder, säger Robin Söderling.

Magnus Alsterback fyller i.

— Det är ett antal tusen racketar och några containrar bollar som inte är levererade till Norge, Finland och Danmark (pga pandemin, reds. anm). Så där är vi redan inne, det gäller bara att vi kan leverera. Sedan säljer vi redan till Spanien och i Sydamerika, säger medgrundare Alsterback.

På frågan om framgångsfaktorn för RS Sports padelsatsning blir svaret långt och välutvecklat. Det finns helt enkelt inget enkelt svar på varför man lyckats så bra, så snabbt.

— Vi har pratat mycket om det. Nu är det ju inte bara jag och Robin, vi är tio personer som jobbar här nu. Man måste vara ödmjuk inför att det inte finns ett svar men vi tror att det beror på några olika element, konstaterar Alsterback.

Lista: RS framgångsfaktorer enligt Magnus Alsterback

  • Den främsta är att padelhallarna varit öppna, och där kan vi bara tacka Sveriges regering. Hade padelhallarna stängt hade vi inte suttit här, i det här läget. 
  • Vi har byggt ett varumärke som vilar på kvalitet, känsla och bra design. En byrå som gjorde ett jättebra jobb med loggan, den pratar folk fortfarande om. Den passar på det mesta. 
  • Robin är mer aktuell än någonsin, sommarpratet har 1,5 miljoner lyssningar ungefär. 
  • Vi tror att våra ambassadörer, Simon Vasquez och Cayetano Rocafort, gjort sitt. När vi släppte padeln var det bra att ha två stjärnor. 
  • Vi tror att vi är väldigt bra på att möta våra kunder. Vi jobbar sju dagar i veckan, vi svarar i telefon, mejl och på sms året runt, nästan varje dag.
  • Vi har inte så krångliga avtal. Vi försöker vara enkla att jobba med. Och sedan, förstås, att vi gjorde ett väldigt bra jobb inom tennisen i sex år. 

Se del 2 av reportaget med RS Sports i toppen av artikeln — del 1 ser du här.




📷 Följ PadelDirekt på Instagram