Notification
Victoria Pahlett, Nordenchef på Playtomic.

Playtomic-chefen om expansionen och hetaste padelländerna: ”Jättehett”

Padelappen Playtomic växer så det knakar på många fronter.
Möt försäljningschefen för Norden, Victoria Pahlett, i en stor intervju om Playtomics anställningssatsning, den galna padelmarknaden och sportens utveckling i världen.

— Vi söker ny kompetens och kommer att anställa flera nya medarbetare närmaste månaderna, berättar Victoria Pahlett för PadelDirekt några dagar innan påskhelgen, bara drygt tre veckor efter att Playtomic annonserat en helt ny tjänst för den nordiska marknaden.

En jobbannons som visade sig bli riktigt populär.

— Vi har fått in jättemånga bra ansökningar så det är jättekul. Inom kort hoppas vi vara i mål med någon av slutkandidaterna, säger Victoria Pahlett, försäljningschef för Playtomic i Norden.

Pulsen är hög hos techbolaget Playtomic just nu. En tjänst som har sin bas i Spanien och har blivit en av de största och mest populära padelapparna i Sverige senaste året. Playtomic-appens viktigaste funktion är bokning av banor. Men för den som ännu inte utforskat appen erbjuder den så mycket mer än bokningsmöjligheten. 

— Vi lägger till nya funktioner hela tiden, samtidigt som vi prioriterar användarvänligheten. Den stora fördelen för oss är att vi i grunden är en tech-startup. Därför har vi lyckats väldigt bra i Norden på väldigt kort tid, eftersom länder som Sverige, Norge, Finland och Danmark kan beskrivas som high tech-länder. Folk här vet vad de vill ha när de kollar på en produkt. Hur den ska fungera och se ut, säger Pahlett.

Sverigechefens tre favoritfunktioner

  1. ”Dela upp betalningen. När du bokar en tid behöver du inte betala hela summan själv, utan låta dina medspelare betala sin del direkt i appen. Vårt betalningssystem kan även skräddarsys för varje anläggning.”
  2. ”60 min/90 min-systemet som alla våra kunder kan använda. Det innebär att de populära 90-minuterstiderna inte är förprogrammerade, utan dyker upp så fort bokningsläget tillåter. Det ger mycket fler 90-minutersbokningar. Tidsschemat är responsivt och inte låst till att erbjuda ett visst antal 90-minutersbokningar.”
  3. ”Spelarnivå-systemet. Att du som användare får en uppskattad nivå utifrån resultaten du registrerar när du spelat kan användas till att hitta nya träningsmatcher eller hitta träningar och turneringar på rätt nivå.”

”Vi har valt att fokusera helt på padel”

Hon är bara 26 år men har redan en direkt avgörande roll i Playtomics expansion i Europa — och världen. Den tidigare tennisspelaren blev headhuntad av Playtomics styrelse för drygt 1,5 år sedan och högg på jobberbjudandet. Efter bara en vecka som försäljningschef hade Victoria Pahlett slutit sitt första avtal med en padelanläggning i Sverige.

— De visste att jag har en bakgrund inom tennisen och att jag pratar flytande svenska, spanska och engelska och sa ”vi tror vi har ett jobb för dig”. Och att jag jobbat och är utbildad inom kommunikation- och sälj. När jag började var det bara två klubbar i Sverige som testat Playtomic, så resan därifrån har varit helt otrolig. Jag vill tacka de första ”klubbarna” som trodde på våra funktioner och gav oss förtroendet, särskilt 3PAC i Trollhättan som jag skrev mitt första avtal med.

Trycket på Playtomic från padelaktörer är enormt. Byggtempot är extremt högt och accelererar i många länder. Vid sidan av Spanien ligger Sverige långt före övriga Europa vad gäller antal spelare och padelbanor. Playtomic växer parallellt med padeln i Norden och det handlar lika mycket om att förvärva befintliga anläggningar som att sluta avtal med nya aktörer.

— Nya klubbar inleder i stort sett alltid i förhandlingar med oss och Matchi innan de bestämmer sig. Matchi hade relativt höga priser när vi kom in på den svenska marknaden, och många kunder ser potential i funktioner som vi har som inte Matchi har. De gör också ett jättebra jobb, ska sägas, men vi har valt att fokusera helt på padel och det tror jag varit en stor fördel.

Finns i över 20 länder — på 2500 anläggningar

Att Playtomic förstärker sin personalstyrka går hand i hand med att Europas kanske främsta racketsport-land Storbritannien kan vara på väg att bli ett padel-land. Och ett Playtomic-land?

— Storbritannien exploderar nu. Jag är huvudansvarig även där så det känns jättespännande, det finns extremt många kul projekt i UK. Sedan har vi ju USA där vi redan sajnat flera klubbar. Jag är övertygad om att intresset kommer där också. Jag gick college i USA och har många vänner som spelar pickleball, som är lite liknande. För ovanlighetens skull ligger faktiskt amerikanerna långt efter vad gäller padeln. 

Flera klubbar säger du, var i USA finns dem?
— Philadelphia, San Diego, Texasområdet och Chicago. Det är ganska utspritt och bara enstaka banor men det finns projekt på gång som är mycket större.

Under intervjun pratar vi mycket om padelns expansion och Playtomics mål att bli det självklara valet bland padelappar och bokningssystem globalt. Man är nu uppe i cirka 2500 anslutna padelanläggningar, utspridda i över 20 länder. Om du flyger till London för att se på fotboll, dricka öl eller shoppa ska du kunna öppna appen inför resan och boka en padelmatch mot engelsmän som är på din nivå. 

Apropå padelns utveckling i världen ber PadelDirekt Victoria Pahlett att lista tre länder som det händer mest i just nu.

Tre hetaste padelländerna våren 2021

  1. Sydafrika. Det finns väldigt många projekt i Afrika just nu och då främst i Sydafrika.
  2. Förenade Arabemiraten. Vi har precis gått i gång med en klubb med fyra banor strax utanför Dubai. Hela Emirates-området är en jättehet marknad.
  3. Norge/Danmark. Är något år efter Sverige, men det är på väg att bli lika populärt så byggtempot är väldigt högt.

Norden-chefen utesluter inte egen padelsatsning

Victoria Pahlett är inte bara en affärskvinna. När hon flyttade till USA för att studera på University of North Carolina för sju år sedan så gjorde hon det även för att satsa på tennisen. Hon berättar att hon mött och besegrat flera av ex-tennisspelarna som nu är några av de bästa Swedish Padel Tour-spelarna, på tennisplanen. Och hon vinner gärna igen i padelburen, där hon hållit till regelbundet sedan 2012.

— Jag var ganska tidig på padeln i en svensk kontext, eftersom jag har en spansk pojkvän som introducerade mig. Jag har varit med och kört någon amatörtävling och så där, jag älskar verkligen att tävla. Men jag spelar även seriespel i tennis fortfarande, så det har inte blivit något seriöst med padeln än. Men om något år kanske ni får se mig på SPT, det är inte omöjligt, säger 26-åringen.

Men för att hinna träna tillräckligt mycket för att ta sig in på Swedish Padel Tour behöver hon några nya kolleger som kan hjälpa henne att få Playtomic att växa. Och det är som nämnt ovan på gång.

— Det har varit en tuff resa med mycket jobb de här dryga ett och ett halvt åren, men samtidigt jättekul att uppleva den här padelboomen. I dag har vi inget säljteam i Sverige men nu har styrelsen beslutat att anställa fler. Så om någon som läser det här älskar padel och att bygga kundrelationer, mejla gärna victoriapahlett@playtomic.io så kanske du blir vår nya kollega!



📷 Följ PadelDirekt på Instagram