Padelappens internationella storsatsning: 10 länder och 2500 center
Redan för ett tag sedan kunde grundarna till den snabbt växande appen Padelappen berätta att de är på väg att satsa internationellt. Nu tar de steget — och det är inget litet steg.
— Det blir tio länder som vi går live i, vi manövrerar Padelappen väldigt smidigt på grund av att våra nuvarande utvecklare gör ett fantastiskt jobb. Länderna är Danmark, Norge, Tyskland, Finland, Frankrike, Italien, Spanien, Argentina, Belgien och England, berättar en av grundarna Jesper Vendel.
Det är ingen dålig start.
— Nej, vi ser möjligheterna och har haft en god dialog med kontaktpersoner och vissa förbund i länderna som hjälpt oss vid lanseringarna, fortsätter han.
Hur känns det då?
— Det ska bli fantastiskt kul, vi gick live i Sverige juli 2020 så det har gått väldigt fort med en god tillväxt. Vi har fått många förfrågningar tidigare men valt att inte göra det av taktiska skäl. Vi har velat utvecklas steg försteg och göra utvecklingsarbetet först. Det är många som springer för snabbt här och inte har en tydlig plan, menar han.
Just nu är Padelappen länkad till 2500 padelcenter internationellt och publicerat på båda App store och Google Play i de 10 ovan nämnda länderna. Intresset och det internationella kontaktnätet har varit en fördel för att hitta rätt kring tidpunkt för lansering.
— Vi har väldigt bra personer runt oss i vårt kontaktnät, så det är mycket i samråd med dem som vi kunnat göra detta. Där har vi fått bra draghjälp och det är vi enormt tacksamma för.
Till exempel från deras partner i Sverige, landslagstränaren Andréas Johansson.
— Han har hjälpt oss väldigt mycket med sin kunskap och hans kontakter.
Hur är konkurrensen utomlands?
— Vad vi fått till oss i dialoger med olika länder ser det verkligen fram emot vår lansering, många har själva erbjudit sig att hjälpa till för att driva användare till Padelappen. Matchmaking-funktionen ser vi att andra aktörer tagit efter. Utöver det erbjuder vi en rad olika möjligheter som redan idag skapar stort värde för användarna där man flyttar sin padel-kommunikation till Padelappen för att sedan kunna bryta ut i matcher direkt i Padelappen.
Samtidigt som den internationella satsningen lanseras tillkommer flera nya funktioner till appen.
— Vi har ny design, Facebook och Apple-inloggning, förenklade flöden och så har vi stärkt upp tekniska delar, berättarJesper Vendel.
Foto: Privat.
Ny eftertraktad funktion i appen: bygg din turnering
Hur skulle ni beskriva Padelappen?
— En matchmaking och community-applikation som förenklar en padelspelares vardag.
Hur ser ni på möjligheterna för er framöver?
— Att förra året ha kommit in som den första matchmaking-plattformen för Padelspelare i Sverige, på en marknad som växer snabbt är verkligen häftigt. Vi har många intressenter och väldigt många som vill arbeta med oss.
Han fortsätter:
— Hela marknaden står öppen för denna tjänst, vi ser ljust på framtiden men behöver vara ödmjuka och arbeta steg för steg för att bli globalt marknadsledande.
Hur har ni finansierat Padelappen?
— Genom befintliga ägare men vi söker just nu kapital för att kunna vara mer snabbfotade. Vi hoppas på den internationella satsningen och att den fortsatta utvecklingen av Padelappen gör oss till den självklara plattformen för padel globalt. Jag ser ingen begränsning för hur stor Padelappen kan bli. Vi är beredda att arbeta hårt och rätt för att nå våra mål.
Har ni något mer ni vill bjuda på?
— Inom kort kommer det finnas möjligheter till att skapa egna turneringar där man kommer kunna anordna företags- eller privata turneringar i Padelappen.
— Padelappen är ingen bokningsplattform som Matchi och Playtomic — det är dem bäst på. Padelappens fokus är att förenkla kommunikationen och matchskapandet mellan padelspelare och samtidigt ge möjligheten till att hitta nya vänner och kombinationer av spelare där man befinner sig.
Han avslutar med en hälsning.
— Jag vill tacka användare och marknaden som tagit emot Padelappen så väl, all den feedback ni ger oss ligger till grund för den forsatta utvecklingen. Det gör vi för att skapa största möjliga värde för användaren".