Till höger: Kent Persson.
Foto: Svenska Padelförbundet (montage)
Svensk Padel

Förbundet om nya tv-partnern och plagiatet: ”WAP är inte involverade”

ANNONS

Svenska Padelförbundet offentliggjorde på onsdagen sitt nya tv-samarbete med Padel-Television.
Men det finns en rad frågetecken kring partnerskapet som behöver redas ut: i synnerhet We Are Padels inblandning — och ett plagiat.

Tidigare under kvällen fick Padel-Televisions medgrundare Stig Edling ge sin förklaring till logga-plagiatet och We Are Padels (WAP) — en av Sveriges största padelaktörer — involvering i det nya tv-partnerskapet med förbundet.

Kent Persson är styrelseledamot på Svenska Padelförbundet och väljer på kvällen att kommentera det nya samarbetet som innebär att Padel-Television sänder samtliga förbundstävlingar 2021.

Reaktionerna efter WAP-plagiatet har inte varit överväldigande, enligt Persson.

— Det har inte varit så jättemycket, nej. Det klart att det alltid dyker upp några frågor.

Han berättar att Padel-Television är ett nystartat bolag som ska fungera som en form av entrepenör: sändningarna produceras via ett samarbete mellan medieföretagen Sportlib, Sportsground och Staylive.  

 — Det är tre kända bolag som jobbat med att producera länge och håller erkänt hög nivå. Sportsground är välkända för att producera sport och sända. 

Hur ser du på att Padel-Television plagierade We Are Padels logga? Och hur kunde loggan skickas med förbundets pressmeddelande? 
— Det var inte bra, folk som såg den trodde att det hängde ihop med We Are Padel. Men loggan byttes ut under dagen.  

Men hur kunde det hända? Någon form av missförstånd? 
— Det var ett misstag att loggan publicerades. 

Men Padel-Television har inte något att göra med We Are Padel, menar du? 
— Nej, bolaget We Are Padel är inte involverade i Padel-Television. 

PadelDirekt har precis pratat med Padel-Televisions medgrundare Stig Edling som bekräftar att det finns en koppling. 
— Pontus Gustafsson är personen som jag misstänker att du syftar på. Han är involverad i projektet, men We Are Padel som bolag är inte inblandade. 

Jaså? Pontus Gustafsson är ju delägare i We Are Padel. 
— Ja men jag tar det igen, bolaget We Are Padel är inte involverade. De är lika lite inblandade som mitt bolag är involverat i detta, skulle man kunna säga. 

Okej. Hur var processen fram till att avtalet slöts mellan förbundet och Padel-Television? 
— Vi har haft samtal under en period, men vi har även haft samtal med andra aktörer och fått in olika prisbilder. Det är fyra, fem bolag vi haft löpande diskussioner med. Varav ett var ESMG som äger PadelDirekt. 

Persson: ”Vi kommer att få intäkter”

Är det Padel-Television som tar den ekonomiska risken i samarbetet? 
— Jag går inte in på det ekonomiska, vi redogör inte för hur avtalet i våra partnerskap ser ut.  

Enligt Padel-Televisions Stig Edling delar parterna på intäkterna. Är det så du uppfattat det också? 
— Vi kommer att få intäkter, och vi har inga utgifter. Precis hur det är upplagt kommunicerar vi inte. 

We Are Padel arrangerar årets första SPT-tävling nu i helgen. Varför hamnade tävlingen där och har WAP möjlighet att få flera deltävlingar i år? 
— Vi skickade brev till föreningarna ute i Sverige och sen tog vi en diskussion med de som var intresserade. Det gick till precis på samma sätt som tidigare. Inför kommande tävlingar resonerar vi med flera olika föreningar, och man ska komma ihåg att det är föreningarna som får frågan och ansöker. Inte padelhallsägarna.  

Finns det någon risk att padelanläggningar och föreningar i landet känner att förbundets tävlingar inte är lika attraktiva att få arrangera efter detta besked? Om det uppfattas som att We Are Padel är involverade i tv-produktionen. 
— Det är fortfarande så att bolaget We Are Padel inte är involverade i Padel-Television. Så svaret är nej, det tror jag inte. Vi upplever att många vill arrangera våra tävlingar. 

Stig Edling har olika befattningar i 13 olika bolag, varav sex stycken är försatta i konkurs. Hur ser du på hans engagemang i padeln, ser ni att samarbetet kan bli längre än ett år? 
— Jag utgår från att den som engagerad i styrelsen i Padel-Television har ett stort engagemang. Men det viktigaste för publiken som ska titta på padel är att det är en bra sändning. Vi har satt en ram för vad vi ska genomföra i år, och då ska vi samarbeta utifrån det. 

Padel-Television.se har publicerat datum för SPT:s deltävling 7: 20-21 november och SPT-finalen: 11-12 december. Förvånande eftersom Svenska Padelförbundet bara har kommunicerat deltävlingarna 1–5. 
— Jaså, det har jag inte sett. Datumen stämmer inte, de är inte fastslagna än. Jag vet inte varför det ser ut så men det ska tas bort, avslutar Svenska Padelförbundets kommunikations- och pressansvarige Kent Persson.


We Are Padel arrangerar den första deltävlingen av Swedish Padel Tour kommande helg, vilket blir Padel-Televisions första sändningar i det nya samarbetet.



📷 Följ PadelDirekt på Instagram

Den här artikeln handlar om: