(Bilden är ett montage)
Svensk Padel

Förbundets tv-partner plagierade padellogga — grundaren: ”En miss”

ANNONS

Frågetecken har uppstått kring Svenska Padelförbundets nya tv-partner Padel-Television. 
Padel-Televisions logga såg ut som ett plagiat av stora padelaktören We Are Padels (WAP) logga — en logga som efter några timmar byttes ut. 

Kopplingen? Pontus Gustafsson — delägare i WAP — och Stig Edling — Padel-Televisons medgrundare — sitter i styrelsen i Sportlib, Padel-Televisions sändningsbolag.

Det började med ett pressmeddelande från förbundet i morse om ett nytt tv-samarbete som berör alla förbundets tävlingar i Sverige. Det kom ganska snabbt att handla om en logga. 




Loggan på bilden är minst sagt lik den som padelcenter-företaget We Are Padel, WAP, använder sig av (se bild i toppen av artikeln). 

Som nämnts tidigare finns det en koppling. Men det framgår inte i det som kommunicerats av Svenska Padelförbundet och Padel-Television.

Det framgick efter ett samtal till medgrundaren av Padel-Television, Stig Edling. 

Sitter du i styrelsen för We Are Padel? 
— Nej, jag jobbar med Sportlib, säger Edling till PadelDirekt.

I början av dagen, när ni gick ut med pressmeddelandet, så hade ni samma logga som We Are Padel. 
— Det var inte meningen. Den första tävlingen går ju i Örebro och det vill vi sprida så mycket som möjligt. Då lägger vi ett evenemang där, nästa gång kommer det vara någon annanstans. Det är viktigt att det blir i flera olika städer, säger Stig Edling. 

Men det finns alltså en koppling till We Are Padel. 
— Det är så här att Pontus Gustafsson, en duktig mediakille, han sitter i vår styrelse. Vi kände att det var viktigt att vi har en person som kan både padel och är mediavan. 

Men jag förstår fortfarande inte riktigt kopplingen till loggan. Är det Pontus Gustafsson som har en koppling till WAP?
— Ja, han är engagerad där. Det är han som har arenan i Örebro. 

Han äger hallen?
— Ja, han äger hallen (WAP Lillån, reds. anm).

Och han sitter också i Sportlibs styrelse?
— Ja. 

Då förstår jag. 
— Det blev lite konstigt det där med loggan. Det blev fel när vi höll på. Lite hastigt och lustigt, berättar Edling. 

Men hur ser du på problematiken med de dubbla rollerna. Att ni kommer att sända från hallen som en person som du sitter i samma styrelse som äger?
— Jag ser inget problem med det. Det är förbundet som bestämmer var tävlingarna ska vara. Nu råkade det vara så att jag känner Pontus. Han är en mediakille som dessutom kan padel. Han har varit vd på Aftonbladet. Det är viktigt att man har den kompetensen. 

Du ser det inte som något eventuellt problem att han kommer att vilja gynna WAP?
— Han kan ju försöka, det kommer inte att gå. 

Hur ser ni på priset: 99 kronor i månaden?
— Det är gratis första månaden sedan kostar det 99 kronor i månaden. Då får man alla matcher plus reportage. 

Vi har läst lite reaktioner om att det kanske är lite dyrt? 
— Vi har stor erfarenhet från när vi gjort FollowUs AIK (som producerats genom Sportlib, reds.anm) och där har det funkat bra. Vi kommer pröva detta — men det bygger ju också på att vi kan leverera. 

Ni har inte presenterat några kommentatorer eller så — vilka blir det?
— Det kan jag inte svara på, det får du ta med Tomas Pettersson. 

Pengarna som tillkommer med streamingen. Går de till både er och förbundet eller? 
— Intäkterna kommer vi att dela med förbundet. Vi vill göra förbundet starkare och bygga padeln. Det blir en splitt. 

Men ni går in som partner till förbundet? 
— Ja, vi är partners. De har stora påverkansmöjligheter. Vi måste lyssna på dem. 

We Are padel arrangerar den första deltävlingen av Swedish Padel Tour kommande helg, vilket blir Padel-Televisions första sändningar i det nya samarbetet.

PadelDirekt har även pratat med Svenska Padelförbundet. Artikel publiceras inom kort.

Den här artikeln handlar om: