Thevea Brands Group vd Magnus Månsson.
Foto: Pressbild / Bildbyrån
Padelutrustning

Öppnar padelbutik i Mall of Scandinavia — satsar på damutrustning

ANNONS

En online- och offline-destination för padel som med ett ungt tilltal vill få padeln att växa mer bland tjejer. Så beskriver sig nya padelbutiken Racqet.
— Vi kommer att ha en butik på drygt 100 kvadrat i Mall of Scandinavia, säger vd:n Magnus Månsson.

Racqets ambition är att bli norra Europas mest rekommenderade och guidande e-handel inom racketsport och livsstil, såväl på som utanför planen. 

— Tanken är att ha ett brett sortiment och bra service, både digitalt och med fysiska butiker. Online så går vi live om ett par veckor, berättar Magnus Månsson för PadelDirekt.

Bakom Racqet står Thevea Brands Group, ett multibrandbolag inom sport och outdoor som bland annat har Tretorn Sweden i portföljen. Magnus Månsson är vd på Thevea och berättar att beslutet att hyra in sig i Mall of Scandinavia föll naturligt när han läste en nyhet för några månader sedan.

— Vi såg något om att det blir padelbanor på MOS tak. Så jag tänkte att vi måste kolla om det verkligen stämmer, och det gjorde det ju. Så vi slog till på uppstuds och fick till en lösning med en lokal i Mall of Scandinavia, och snart blir det öppning.

När banorna på jättegallerians tak öppnar är dock fortfarande oklart. PadelDirekt har sökt från de ansvariga utan framgång.

”55 procent mot tjejer”

Racqet kommer att erbjuda allt ifrån rackets till bollar, skor, tillbehör och kläder. Butiken öppnar i mars på Mall of Scandinavia i Solna. Inom kort offentliggörs också ytterligare en helt ny fysisk Racqet-butik.

— Vi är nära att sajna ett läge till som är på 200 kvadrat i en annan storstad. Mer kan jag inte säga om det nu.

Vad innebär det egentligen att ni satsar på dampadel?
— Det blir inte bara dampadel, men vi har hittat ett sortiment som är nischat utifrån dampadeln med infallsvinklar som damspelare behöver. Det ska inte bli en manlig prägel på sporten. Rent procentuellt kan man säga att sortimentet riktar sig till 55 procent mot tjejer.

De renodlade padelbutikerna (fysiska sådana, alltså) i Sverige är fortfarande få. I Göteborg öppnade Padelspecialisten upp dörrarna för två månader sedan, och sedan tidigare finns Rocket Padel i centrala Stockholm. I de södra delarna har man kommit aningen längre än övriga landet – precis som padeln gjort i stort särskilt i Skåne – och under 2021 lär vi få se fler aktörer satsa på mer än onlinebutiker.

— Jag har inte superkoll på vad som finns i Stockholm, men vi kan nog slå fast att vi blir först i Solna att nischa oss helt mot padel, funderar Magnus Månsson med ett litet skratt.

Vd:n Magnus Månsson har stor erfarenhet av e-handel och sportprodukter: han har utöver sin vd-roll på Tretorn varit vd för Craft och även haft ledande befattningar hos Nike. Månsson har även hunnit ikläda sig vd-positionen på modejättarna Nelly.com och Gina Tricot.

— Racqet kommer från insikten hur svårt det kan vara att hitta rätt racket och utrustning som passar just dig. Genom gedigen kunskap och smarta onlinefunktioner vill guida och inspirera besökaren hela vägen, från rätt val av produkt till smidig betalning och snabb leverans, säger Magnus Månsson.

Den här artikeln handlar om: