Yohannes Omar Ezzeldin är en av fyra grundare av svenska Impero Padel.
Foto: Impero Padel / montage
Svensk Padel

Tog fram det första svenska padelracket – nu ska Impero erövra Italien

ANNONS

Det som började med en jobbresa till Malaga 2015 ledde till att det första svenska varumärket för padelrackets föddes 2016.
Nu är Uppsalabaserade Impero Padel på väg att etablera sig i Italien.
— Vi lever och andas padel, säger Yohannes Omar Ezzeldin som är en av grundarna till PadelDirekt.

Det säljs padelprylar som aldrig förr i Sverige. Helt logiskt eftersom intresset exploderat under coronapandemin – men samtidigt ett av få områden inom försäljning som har bättre siffror än någonsin det unika året 2020.

— Det går bra, vi växer och säljer mer för varje år som går. Under våren märkte vi att det stod stilla och siffrorna dippade lite, men nu speciellt efter sommaren har det blivit ett rejält uppsving, alla spelar padel nu, säger Impero Padels delägare och medgrundare Yohannes Omar till PadelDirekt.

Den fyra år långa resan för Yohannes, hans bröder Joseph Mazmanian och Daniel Mazmanian samt Evin Antoniadis inleddes med stor ovisshet eftersom det knappt fanns några padelcenter i Sverige då.

— När vi började 2016 hade vi inga stora mål mer än att komma igång. Det har blivit större och större för varje år och vi är absolut bland de största svenska varumärkena inom padel, säger 28-åringen från Uppsala.

Det råder ingen tvekan om att ni var etta på bollen i Sverige?
— Vi var först, såvitt jag vet.

Hur fick ni upp ögonen för sporten?
— Det var min bror som var på resa med jobbet i Malaga där han stötte på padel. Han testade och blev frälst direkt så när han kom hem tjatade han om att vi skulle spela här i Uppsala, det första padelcentret hade precis öppnat här.

”Det fanns ingen info till nybörjare – vad borde jag köpa?” 

Det märks på Yohannes Omar Ezzeldin att han återvänder till goda minnen. Han funderar kring hur tankarna gick i slutet av 2015 då fröet till Impero Padel såddes vid padelcentret i Fyrislund, Uppsala.

— Vi tyckte det var skitkul och hyrde racket varje gång. Vi spelade två-tre gånger i veckan och började kolla vilket racket man ska köpa. Vi såg en massa globala varumärken som hade massor av rackets men det var svårnavigerat och dyrt, ett racket kunde kosta 3000-4000 kronor. Och det fanns typ ingen information för oss nybörjare, vad borde jag köpa? Då började vi tänka på ett svenskt varumärke.

Yohannes Omar Ezzeldin berättar att det var en lång process innan Impero Padels första racket-prototyp kunde testas. Han började själv studera marknadsföring för att lära sig hur det nya företaget skulle nå ut med sina produkter – men på den tiden handlade det också mycket om att leverera budskapet: det här är padel och därför är det så kul.

 — I början av 2016 började vi jobba bakom kulisserna, min kollega grävde sig in i alla detaljer om produkterna med att förbereda och hitta rätt leverantör. Vi kontaktade massa olika fabriker så det var en jävla massa mejlande, konstaterar han med ett skratt.

Hur hittar man rätt leverantör som ny i branschen?
— Det är inte lätt. Från Asien till Europa träffade vi olika fabriker som lovade att de visste hur man tillverkade bra racketar. Man fick lära sig den hårda vägen att det var mycket snack och lite verkstad från vissa leverantörer. Man insåg att padel var en sport som helt enkelt var väldig ny för en del leverantörer.

Konkurrensfördel att vara ett svenskt varumärke

Impero-gänget identifierade snabbt vad man kunde göra för att sticka ut bland alla spanska padelvarumärken och produkter: ha en stilren design.

— Vi nischade oss direkt eftersom vi såg att spanjorerna gör färgglada racketar. Vi ville inte kopiera så vi började med stilren design och ville visa stolthet över att vara det första svenska varumärket. Vårt racket Invictus blev en riktig hit, jag tror det var mycket för att designen på den är inspirerad av svenska flaggan. Då kände vi att vi började hitta rätt.

Hur tufft är det att ge sig in i en bransch som är så kraftigt dominerad av Spanien?
— Jag köper att de är några steg före oss, men padeln växer på ett galet sätt här i Sverige. Det poppar ju upp hallar hela tiden och vi har några killar och tjejer som är riktigt grymma som jag tror kommer representera Sverige på allra högsta nivå, säger Yohannes Omar Ezzeldin och fortsätter:

— Att vi är ett svenskt varumärke upplever jag som en fördel för det verkar vara viktigt för många kunder att ha svenska rackets. Många är trogna och en anledning till det är nog för att vi lägger extremt mycket fokus på snabb service, att vara interaktiva med kunderna, samt har bra racketar som vi är väldigt nöjda med. 

Inledde nyligen en satsning i Italien

Padel har erövrat Sverige och Impero Padel vill vara en del av den hållbara utvecklingen. De fyra delägarna som var med och drog i gång Impero Padel är alla kvar på sina positioner inom ekonomi, marknad, sälj samt IT. 

Men alla har ett heltidsjobb vid sidan av Impero.

— Jag tog tjänstledigt under en period, ett halvår drygt, för att få igång marknadsföringen ordentligt. Vi är väldigt strukturerade så just nu finns inte behovet att jobba mer än på kvällstid och helgerna ibland. Men padel är våra liv och vi brinner för padel-Sverige så det blir ganska många timmar vissa veckor.

Hur ser försäljningssiffrorna ut för 2020? Går ni mot högre omsättning än tidigare?
— Det här året är vårt absolut bästa hittills. Varje år har blivit bättre än det förra och senaste två åren har det varit en markant ökning. Nu i höst har vi gett oss in i Italien där vi har ett samarbete med en återförsäljare som säljer våra racketar och marknadsför oss där. Det känns jäkligt stort men också konstigt att vi är ute i Europa. Vi är stolta och glada att vara där vi är men jobbar med att utveckla ännu bättre racketar inför 2021. 


Du kanske även vill läsa:
Så blev de Sveriges största padelcommunity
Så blev de Sveriges största padelcommunity
Den här artikeln handlar om: