Mässchefen om krocken med WPT: "Sträckte ut handen både en och två gånger"
Snart en vecka har passerat sedan dörrarna för Padel Expo slogs upp förra fredagen. Just fredagen var mässans allra största behållning enligt mässansvarige Anton Erlandsson, som under veckan som gått tittat tillbaka på eventet. Han tar med sig många bra saker, men även en del detaljer att slipa på.
— Fredagen sticker ut lite extra, säger Anton Erlandsson.
Padelmässan var uppdelad i olika kategorier där fredagen framför allt var den stora företagsdagen — eller "business2business" som det kallas. Allmänheten välkomnades först efter kl 13.00 på fredagen samt under lördagen och söndagen.
— Som helhet är vi väldigt nöjda med mässan. Framförallt engagemanget från alla runtomkring där åtagandet från alla utställare var mycket fint, säger han.
Men det var alltså den första dagen som så här i efterhand anses vara den stora succén, medan de allmänna dagarna inte lockade riktigt lika många besökare som de hoppats på.
— Ja, fredagen var över all förväntan. Vi hade mer än 40 nationaliteter som besökare och det var särskilt kul att det var så spridda nationaliteter och representanter från länder där padel befinner sig i olika utvecklingsfaser just nu, säger Erlandsson.
Samtidigt hade de ansvariga hoppats på en större tillströmning under lördagen och söndagen och Erlandsson berättar att det blev ett tapp från de på förhand registrerade biljetterna mot vad som faktiskt dök upp:
— Så är det, av de på förhand cirka 2 700 reggade biljetterna registrerade vi omkring 1600 biljetter på plats under lördagen, säger han.
Totalt sett under hela helgen besöktes mässan av 3 300 personer (utställare ej inräknade). Med ett mål på 4 000 — 5 000 besökare inför mässan blev de siffrorna också lägre än vad arrangörerna från At Event hade räknat med på förhand.
— Det är yttre omständigheter som påverkat det tror jag. Mässan var tänkt att gå i januari när padelboomen fortfarande var på en annan nivå än vad den är i Sverige i dag. Sedan var det även en utmaning att konkurrera med WPT och halvmaran som gick av stapeln samtidigt i Stockholm. Även att mässan hölls ett par mil utanför Stockholm gjorde det svårare för allmänheten att ta sig dit, säger Erlandsson.
”Måste kunna samarbeta för sportens skull”
Just krocken med World Padel Tour har på efterhand blivit något av en snackis, där många olika röster hörts — somliga mer kritiska än andra gällande utfallet som menar att det som skulle kunna blivit en stor gemensam padelsuccé mellan arrangörerna, blev aningen plattare.
Anton Erlandsson kommenterar den heta potatisen så här:
— Det finns både fördelar och nackdelar med allt så klart. Padel Expo hade haft sina datum satta sedan länge, sedan när WPT valde att ha samma datum fanns det olika vägar att gå. Den första tanken var att det blev en utmaning, men sedan såg vi det som en stor möjlighet för att skapa en optimal padelhelg, så vi försökte hitta samarbete och sträckte ut handen till WPT både en och två gånger, men vi fick inte så mycket tillbaka, säger Erlandsson.
Han tillägger:
— Vi har varit öppna för ett samarbete hela vägen, för sportens skull och utövaren måste man kunna hitta samarbete för att faktiskt gynna varandra, säger han.
Padelmässan hölls i medarrangören Scandinavian XPO:s 10 000 kvadratmeter stora lokaler i Arlandastad, ungefär fyra mil från Centralstationen i Stockholm.
Vad anser ni om platsen för mässan?
— Lokalerna är toppen. Men framförallt blev det en transportsträcka för allmänheten, även om det går kollektivtrafik dit är det något bökigare. Å andra sidan ligger det nära anslutning till Arlanda, vilket gynnade de besökare som kom direkt därifrån under fredagen, säger Erlandsson.
Det är också något som hörts från allmänheten — besvikelse att det inte låg närmre i anslutning till WPT, eller åtminstone mer centralt. Vad säger du om det?
— Platsen för mässan var bestämd sedan februari 2020. Att det sedan kom en pandemi i vägen var ingenting vi kunde ha förutsett. Så det har ju återigen med yttre faktorer att göra, och jag tror samtidigt inte att distansen hade varit samma problem i fall mässan hade kunnat äga rum under den tiden i och med att padelintresset då var som allra störst.
“Något vi ska spinna vidare på”
De besökare som faktiskt var på plats under mässan erbjöds en hel del padelgodis. Där fanns möjlighet att förkovra sig i alla möjliga slags produkter och tillbehör, matcher och turneringar hela helgen, seminarier och sedan den allra största succén — möjligheten för besökaren att själv prova på rackets.
— Ja, utöver b2b-delen är vi superglada över att det pågick matcher och turneringar på mässan nästan hela helgen. Det drog mycket publik. Men det som var allra mest populärt var nog racketutlämningen. Där hade vi rullande personal hela helgen och det var allt som oftast racket uthyrda hela tiden, så det är absolut något att spinna vidare på. Det gynnar ju såväl kund som företag, säger Erlandsson.
Ytterligare något som Anton Erlandsson menar var extra roligt under mässan och framförallt viktigt för att padel ska utvecklas vidare, var att ungdomsverksamheten sattes i fokus.
Vad betyder en sådan här mässa för padel-samhället i stort, tror du?
— Jag tror att mässorna behövs för att padelsporten ska fortsätta växa i Sverige. Vi behöver hitta en effektiv helhet för de som är intresserade av produkter och för spelare. Sedan måste vi lyfta in ungdomsverksamheten mer i branschen, vilket vi såg fina exempel på under mässan via Svenska Padelförbundets och Every Padels seminarier till exempel som fokuserade på utbildning.
Erlandsson fortsätter:
— Under söndagen när ungdomarna var på plats för att spela turneringen märkte vi att de var helt lyriska över att vara i den miljön där allting finns och det är jätteviktigt för det är ju de som är framtiden, säger han.
ARKIV: Se när fotbollsstjärnorna möter hockeystjärnorna i Mr. Padel Invitational från Padel Expo 2022.