PADELMÄSSAN 2022
Anton Erlandsson, mässchef Padel Expo.
Foto: Matthias Larsson & Viktor Enbacka
Padelmässan 2022

Mässchefen om krocken med WPT: "Sträckte ut handen både en och två gånger"

Snart en vecka har passerat sedan dörrarna för Padel Expo slogs upp förra fredagen. Just fredagen var mässans allra största behållning enligt mässansvarige Anton Erlandsson, som under veckan som gått tittat tillbaka på eventet. Han tar med sig många bra saker, men även en del detaljer att slipa på. 

— Fredagen sticker ut lite extra, säger Anton Erlandsson. 

Padelmässan var uppdelad i olika kategorier där fredagen framför allt var den stora företagsdagen — eller "business2business" som det kallas. Allmänheten välkomnades först efter kl 13.00 på fredagen samt under lördagen och söndagen. 

— Som helhet är vi väldigt nöjda med mässan. Framförallt engagemanget från alla runtomkring där åtagandet från alla utställare var mycket fint, säger han. 

Men det var alltså den första dagen som så här i efterhand anses vara den stora succén, medan de allmänna dagarna inte lockade riktigt lika många besökare som de hoppats på. 

— Ja, fredagen var över all förväntan. Vi hade mer än 40 nationaliteter som besökare och det var särskilt kul att det var så spridda nationaliteter och representanter från länder där padel befinner sig i olika utvecklingsfaser just nu, säger Erlandsson. 

Samtidigt hade de ansvariga hoppats på en större tillströmning under lördagen och söndagen och Erlandsson berättar att det blev ett tapp från de på förhand registrerade biljetterna mot vad som faktiskt dök upp:

— Så är det, av de på förhand cirka 2 700 reggade biljetterna registrerade vi omkring 1600 biljetter på plats under lördagen, säger han. 

Totalt sett under hela helgen besöktes mässan av 3 300 personer (utställare ej inräknade). Med ett mål på 4 000 — 5 000 besökare inför mässan blev de siffrorna också lägre än vad arrangörerna från At Event hade räknat med på förhand. 

— Det är yttre omständigheter som påverkat det tror jag. Mässan var tänkt att gå i januari när padelboomen fortfarande var på en annan nivå än vad den är i Sverige i dag. Sedan var det även en utmaning att konkurrera med WPT och halvmaran som gick av stapeln samtidigt i Stockholm. Även att mässan hölls ett par mil utanför Stockholm gjorde det svårare för allmänheten att ta sig dit, säger Erlandsson.

”Måste kunna samarbeta för sportens skull”

Just krocken med World Padel Tour har på efterhand blivit något av en snackis, där många olika röster hörts — somliga mer kritiska än andra gällande utfallet som menar att det som skulle kunna blivit en stor gemensam padelsuccé mellan arrangörerna, blev aningen plattare.

Anton Erlandsson kommenterar den heta potatisen så här: 

— Det finns både fördelar och nackdelar med allt så klart. Padel Expo hade haft sina datum satta sedan länge, sedan när WPT valde att ha samma datum fanns det olika vägar att gå. Den första tanken var att det blev en utmaning, men sedan såg vi det som en stor möjlighet för att skapa en optimal padelhelg, så vi försökte hitta samarbete och sträckte ut handen till WPT både en och två gånger, men vi fick inte så mycket tillbaka, säger Erlandsson.

Han tillägger: 

— Vi har varit öppna för ett samarbete hela vägen, för sportens skull och utövaren måste man kunna hitta samarbete för att faktiskt gynna varandra, säger han.

Padelmässan hölls i medarrangören Scandinavian XPO:s 10 000 kvadratmeter stora lokaler i Arlandastad, ungefär fyra mil från Centralstationen i Stockholm.  

Vad anser ni om platsen för mässan? 
— Lokalerna är toppen. Men framförallt blev det en transportsträcka för allmänheten, även om det går kollektivtrafik dit är det något bökigare. Å andra sidan ligger det nära anslutning till Arlanda, vilket gynnade de besökare som kom direkt därifrån under fredagen, säger Erlandsson. 

Det är också något som hörts från allmänheten — besvikelse att det inte låg närmre i anslutning till WPT, eller åtminstone mer centralt. Vad säger du om det?
— Platsen för mässan var bestämd sedan februari 2020. Att det sedan kom en pandemi i vägen var ingenting vi kunde ha förutsett. Så det har ju återigen med yttre faktorer att göra, och jag tror samtidigt inte att distansen hade varit samma problem i fall mässan hade kunnat äga rum under den tiden i och med att padelintresset då var som allra störst.

“Något vi ska spinna vidare på”

De besökare som faktiskt var på plats under mässan erbjöds en hel del padelgodis. Där fanns möjlighet att förkovra sig i alla möjliga slags produkter och tillbehör, matcher och turneringar hela helgen, seminarier och sedan den allra största succén — möjligheten för besökaren att själv prova på rackets. 

— Ja, utöver b2b-delen är vi superglada över att det pågick matcher och turneringar på mässan nästan hela helgen. Det drog mycket publik. Men det som var allra mest populärt var nog racketutlämningen. Där hade vi rullande personal hela helgen och det var allt som oftast racket uthyrda hela tiden, så det är absolut något att spinna vidare på. Det gynnar ju såväl kund som företag, säger Erlandsson. 

Ytterligare något som Anton Erlandsson menar var extra roligt under mässan och framförallt viktigt för att padel ska utvecklas vidare, var att ungdomsverksamheten sattes i fokus.

Vad betyder en sådan här mässa för padel-samhället i stort, tror du?   
— Jag tror att mässorna behövs för att padelsporten ska fortsätta växa i Sverige. Vi behöver hitta en effektiv helhet för de som är intresserade av produkter och för spelare. Sedan måste vi lyfta in ungdomsverksamheten mer i branschen, vilket vi såg fina exempel på under mässan via Svenska Padelförbundets och Every Padels seminarier till exempel som fokuserade på utbildning. 

Erlandsson fortsätter:

— Under söndagen när ungdomarna var på plats för att spela turneringen märkte vi att de var helt lyriska över att vara i den miljön där allting finns och det är jätteviktigt för det är ju de som är framtiden, säger han. 


ARKIV: Se när fotbollsstjärnorna möter hockeystjärnorna i Mr. Padel Invitational från Padel Expo 2022. 


 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Padeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Padeldirekt, Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från Padeldirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten