Magnus Alsterback / Simon Vasquez.
Foto: RS / Bildbyrån
Padelutrustning

RS vd om de för långa racketarna: ”Borde varit mer nitiska”

ANNONS

Svenska succémärket RS har fått stor uppmärksamhet efter att deras Simon Vasquez-modell stoppats på en tävling för några dagar sedan.
Nu förklarar vd:n Magnus Alsterback hur det kunde gå till och hur RS ska se till att alla exemplar får samma mått i deras fortsatta tillverkning.

Nästan två dygn har passerat sedan nyheten om det för långa RS-racket spreds som en löpeld på sociala medier. Det var sajten padelfeber.se som snappade upp ett klipp där Viaplay-kommentatorn Emil Jungåker beskriver hur han och partnern fick sina Vasquez Edition-racketar kontrollerade och sedermera förbjudna då de uppmättes till 46,5 centimeter, vilket är en centimeter över vad som tillåts enligt Internationella Padelförbundets regelbok.

— Det är några stycken som har hört av sig och frågat om detta. De som har ett racket som är några centimeter för långt och ska tävla kan höra av sig till oss, så får de hjälp. Vi är precis som i allt annat vi gör kundvänliga och det tror jag i princip alla som haft med oss att göra kan intyga säger RS vd Magnus Alsterback till PadelDirekt.

Vilken typ av hjälp som företaget assisterar med skiljer sig från fall till fall, berättar han. Kunder som vill använda Simon Vasquez RS-modell på tävlingar får hjälp att anpassa sitt racket till det. Precis som Alsterback ombeds förklara för undertecknad hur deras racketar kunnat överskrida den tillåtna gränsen med flera millimeter (PadelDirekt har även gjort ett eget stickprov) så har han och RS-kollegerna förklarat processen för ett antal kunder senaste dagarna.

— För det första så är processen manuell, och för det andra är det hyfsat komplicerat. När man kapar handtagen i fabriken går det till så att det är långa rader av handtagets material som kapas, och de kapas manuellt av människor. Dessutom monteras sedan själva knoppen på änden, också det manuellt, vilket ger en felmarginal på ett par millimeter. Det är här det tycks ha blivit en del fel i fabriken, säger Magnus Alsterback.

Går det att säga ungefär hur många racketar som blivit för långa?
— Nej det är svårt. Vi kollade igenom vårt lager slumpmässigt i går och det finns racketar som är under 45,5 cm, exakt och några som är över. Det vi borde ha gjort är att ha varit ännu mer nitiska och noggranna gentemot fabriken än vi varit. Det har visat sig att det behövs.

Svenska domarna agerar

RS Padel har sedan lanseringen av Simon Vasquez Edition marknadsfört den som en modell med ett skaft som är 1 centimeter längre än ”standard-racketmått”, vilket varit en av faktorerna som gjort att många hyllat modellen.

I en granskning av 15 olika racketmodeller från 10 olika varumärken som PadelDirekt gjorde på onsdagen visar det sig att det är en rad populära racketar som är längre än 45,5 centimeter. Bland andra några av världens bästa spelares racketar från Adidas, Wilson och Varlion.

— På förekommen anledning har vi haft en dialog kring racketfrågan och vi kommer att söka stöd av FIP kring hur vi exempelvis ska hantera mätning på tävling framöver, säger Mats Harich, domarchef på Svenska Padelförbundet, till PadelDirekt.

Alsterback igen:

— Det visar att vi sitter i samma båt som några av världens största varumärken.

Skillnaden mellan proffsen och amatörer

På sociala medier ifrågasätts även om racketerna som säljs i butik verkligen är exakt likadana som de som Sverigetvåan Simon Vasquez spelar med när han tävlar runtom i världen.

— Ja det spekuleras i att Simons är custom made, men den enda skillnaden med proffsen är att vi gör en kontroll av alla deras exemplar innan spelaren får det i handen. Dels för att alla racketar ska ha exakt samma vikt, och även exakt samma längd.

Magnus Alsterback är inte orolig över att deras storsäljare ”Vasquez Edition” ska få ett bakslag nu. Den nya versionen som kommer att lanseras under 2023 kommer enligt honom få en ”manisk längdkontroll”.

— Varje dag på jobbet, året runt, är fullt av tusentals utmaningar, stora som små.  Vi jobbar konstant med att hitta de bästa vägarna framåt, i slutändan handlar det om att primärt värna våra kunder. Vi har byggt företaget med kunden i fokus både när positiva och negativa saker händer. Alla som har funderingar kring ett RS-racket är som alltid välkomna att kontakta oss, vi gör vårt bästa för att vara serviceinriktade i alla situationer och jag vill passa på att tacka de som hört av sig, avslutar Alsterback.

Den här artikeln handlar om: