Notification
Världsstjärnorna som sponsras av CUPRA.
Foto: CUPRA

Det nya bilmärket CUPRA sätter stort avtryck i padelvärlden

CUPRA är Volkswagen-koncernens nyaste bilmärke och har på kort tid blivit en stark utmanare på bilmarknaden. Märket, som har sina rötter i spanska Barcelona, lanserades 2018 och har tagit en unik position på marknaden som ett attraktivt alternativ till det traditionella premiumsegmentet med sin snygga utstickande design, sportiga framtoning och nytänkande tolkning av elektrisk prestanda. 

CUPRA har ända från starten haft ett starkt engagemang inom padelvärlden både på internationell som nationell nivå. Arbetet sträcker sig från barn- och ungdomsidrotten till sportens största arenor, där en av målsättningarna är att introducera padeln till idrottens finrum, de olympiska spelen.

Bland padelintresserade är det nog få som undgått CUPRAs starka engagemang i padel. Varumärket är en vanligt förekommande syn i olika padelsammanhang. 2019 klev CUPRA in som huvudsponsor till Internationella Padelförbundet (FIP) och som premiumsponsor till World Padel Tour, ett avtal som förlängdes med ytterligare 3 år 2021. Båda padelsatsningarna har enligt CUPRA stora synergier med den egna målgruppen. 

— Padeln erbjuder oss en plattform att möta en stor attraktiv målgrupp som delar våra värderingar kring passion, driv, sportighet och en aktiv modern livsstil, säger Helena Sjöberg Tufvesson, marknadschef på CUPRA Sverige. 

CUPRA samarbetar också med flera av spelarna inom den absoluta världseliten, från legendaren Fernando ”Bela” Belasteguin, världstvåorna Paula Josemaria, Ariana Sanchez, världsettan Alejandro Galán till framtidens stjärnor som Arthuro Coello. Tillsammans med ”Bela” och Wilson har CUPRA tagit fram ett exklusivt eftertraktat padelrack samt en klädeskollektion. 

Läs mer: Här är nya CURPRA-racket — så tyckte han om det

Vill hjälpa padeln in i OS

Inte för intet är padeln idag den snabbast växande sporten i Sverige och Europa, något som går hand i hand med CUPRAs vision kring ett möjligt intåg för padeln i idrottens finrum, de Olympiska Spelen.

— Padelsporten växer hela tiden, precis som CUPRA. Därför anser vi att dessa två framgångshistorier tillsammans är den perfekta formeln för att bidra till padeltillväxten runt om i världen och, i slutänden, att bli en olympisk sport, säger Antonino Labate, Director of Strategy, Business Development and Operations på CUPRA.

På svenska marknaden klev CUPRA in i padelsporten på allvar 2021 genom att bli officiell bilpartner till Svenska Padelförbundet. I samarbetet inkluderas även titelpartnerskapet till CUPRA Swedish Padel Tour och partner till landslaget. CUPRA är frekvent närvarande i lokala padelhallar runt om i Sverige bland annat genom samarbetet med PDL som engagerar CUPRAs återförsäljarnät genom deras lokala samarbeten med padelhallarna.  

Fernando Belasteguin.

En av WPT:s viktigaste partners

CUPRAs arbete med att driva padeln framåt stannar inte vid OS utan går hela vägen ner till roten, nämligen barn- och ungdomsverksamheten. Lokalt i Sverige bidrar CUPRA till arbetet för att utveckla barn- och ungdomspadeln via Svenska Padelförbundets initiativ “PadelLyftet”. Initiativet drivs med målsättningen att på lång sikt främja och stötta ungas utveckling inom sporten och uppmuntra fler till att börja spela padel.

 — Vi tror att padeln kan göra mycket för både folkhälsan och ungdomsidrotten i Sverige. Padel växer explosionsartat och det är en fantastisk plattform för en aktiv livsstil. Vi ser att det inte är helt lätt för barn och ungdomar att fullt ut satsa på padeln. Vi vill göra en insats för att stödja både bredden och talangerna att nå sina padeldrömmar och PadelLyftet är ett sådant initiativ, berättar Helena Sjöberg Tufvesson.

Nästa stora event för både padeln och CUPRA Sverige är World Padel Tour i september på Avicii Arena i Stockholm. 

— Att World Padel Tour kommer till Stockholm är fantastiskt, det ger vår padelälskande nation möjlighet att uppleva internationell elitpadel på hemmaplan. säger Susanne Karlsson, press- och sponsoransvarig på CUPRA Sverige, och tillägger:

— Ur ett varumärkesperspektiv är CUPRAs partnerskap med World Padel Tour och flera av världens bästa padelspelare en väldig styrka och befäster ytterligare vår lokala koppling till padeln i Sverige.

Under hösten genomförs för första gången även Europas största padelmässa, PadelExpo, på Scandinavian XPO, Arlanda stad. CUPRA tillsammans med Svenska Padelförbundet kommer givetvis att finnas på plats med egen monter och utställning av bilar.

Läs mer om CUPRAs satsningar inom padeln här! 


TV: CUPRA-sponsrade Amanda Girdo i padeltaxin inför Padelgalan 2021