Notification
Foto: RS.

RS avslöjar: ”Släpper limited edition-rackets med Vasquez och Girdo”

Efter rekordåret 2021 har padeln upplevt något av en stagnering. 
Men RS, grundat av ex-tennisstjärnan Robin Söderling, går mot strömmen och levererar rekordsiffror. 
RS-medgrundaren och VD:n Magnus Alsterback berättar i en intervju med PadelDirekt om rekordsiffrorna, den lyckade damsatsningen och avslöjar dessutom en häftig nyhet.

— Både Simon och Amanda är intresserade av design så vi kastade in dem i ett rum tillsammans och lät kreativiteten flöda. Det resulterade i varsin egendesignad racketmodell i en limited edition-upplaga, avslöjar RS-medgrundaren Magnus Alsterback.

Padeln är inte på nedgång men hajpen har definitivt lagt sig efter pandemi-boomen. Så kan man kort och gott summera sportens utveckling det senaste halvåret, vilket bekräftats för PadelDirekt från flera olika håll. Men de vanliga naturlagarna verkar inte gälla tennis- och padelmärket RS som gör rekordsiffror.

— Vi kommer att släppa vår kvartalsrapport inom kort. Vi hade cirka 55 miljoner kronor i omsättning under 2021. Första kvartalet 2022 har börjat jättebra och en bra bit över 20 miljoner kronor. Det är väldigt bra så klart men inte överraskande. Vi har en aggressiv plan och tror på oss själva, men är otroligt ödmjuka hela tiden. Jobbar vi inte på hårt och ödmjukt i alla led kan vi lika gärna plötsligt vara på väg åt fel håll, säger Magnus Alsterback.

Varför går det så bra för er? 
— Vi har byggt upp ett varumärke där vi funnits i åtta, nio år inom tennisen och numera finns RS över hela världen. Sen är Robins namn också stort vilket såklart öppnar många dörrar. Många sysslar numera med padel i andra länder och om de känner till RS tennis är det klart att det hjälper, där vi synts i många år. Sen tycker folk att varumärket är coolt med en snygg och fräsch design som håller en hög kvalitet. Vi vill att RS ska kännas personligt och att man ska lita på att när RS släpper produkter så vet man att det är hjärta och själ som ligger bakom.

Hur jobbar du som chef för ni ska kunna upprätthålla det ni byggt upp?
— Vi strävar alltid efter att ha högsta kvalitet hos oss. I allt från vår kundservice till leverantör ska vi vara premium. Hög kvalitet i alla led och det tänket ska alla som jobbar med RS ha. Det gäller att få personalen att förstå vad och varför vi ska göra saker på ett visst sätt.

Tydlig satsning på dampadel

Medgrundare Magnus Alsterback nämner en annan sak som han tror varit en nyckel i framgångarna.

— Vi har satsat otroligt mycket på kvinnor inom padel. 50 procent av vår personal är kvinnor och det tror jag är en stor framgångsfaktor. Vissa märken kanske släpper ett rosa racket men hos oss kommer nya grejer hela tiden i flera dimensioner även för kvinnorna. Det är något vi har jobbat aktivt med, förklarar han.

Många av de allra bästa spelarna i både Sverige och Norden är numera RS-sponsrade med racketar och kläder. De största namnen är Simon Vasquez, Cayetano Rocafort och Amanda Girdo men också Sverige-trean Anton Andersson bär numera RS. I Norge har ettan Fredrik Ask sajnats — och nyligen skrev den unga argentinska talangen Maxi Sanchez på för märket. Sedan vintern spelar dessutom italienska ex-tennisstjärnan Roberta Vinci för Team RS — deras högst rankade WPT-spelare just nu (86:a i världen).

— Som jag sa, vi vill ha kvalité i varje led. De bästa spelarna ska spela med RS. I tennisen har Adidas och Nike alltid haft de bästa spelarna och det vill vi också.

Har ni någon mer på gång?
— Vi kommer förmodligen inte ta in någon mer i år. Det är toppspelare och deras agenter på WPT som hör av sig hela tiden men för att sajna någon krävs rätt tajming och även pengar, säger Alsterback.

Ni har många elitspelare hos er, jobbar ni även på att få in yngre spelare?
— Vi har en del unga bra spelare som vi tror på. Filippa Vial är ett exempel som vi tror mycket på och som är en fantastisk person och förebild för andra yngre spelare. Sen är det många ungdomar som hör av sig till oss och det tolkar jag som att RS är ett intressant varumärke.

”Nu har vi skalat upp satsningen utomlands”

Simons Vasquezs RS-racket har sedan det släpptes rönt stor uppmärksamhet bland padelentusiaster. Alsterback berättar att det kommer att göras ett limited edition-racket med Simon som är en lite annorlunda modell men som Simon också trivs att spela med.

Förra året började RS i liten omfattning att göra sin satsning global. I Holland/Belgien, Danmark/Finland, Spanien, Argentina. Uruguay, Paraguay, Mexiko, Sydafrika, Italien, Chile och Brasilien säljs numera RS-produkter. RS tror också mycket på Storbritannien där deras padelbollar syns på många anläggningar.

— Under padelhysterin i fjol när det tog slut på produkter började vi så smått att leverera globalt. Men vi prioriterade Sverige och ett par andra länder. Nu har vi resurser och en god varuförsörjning för att skala upp satsningen utomlands.

Det finns ett stort internationellt intresse, har det visat sig.

— Vi jobbar dygnet runt i de länderna med våra distributörer som har ensamrätt för RS på sina lokala marknader. När vi sajnade Maxi Sanchez blev vi helt nerringda av tv och tidningar som ville prata om det. Han är jättestor i Argentina där de tror stenhårt på honom.

Söderling jobbar hårt med nya racketmodeller

Något det ofta pratas om i padel-Sverige är hur bra och sköna RS kläder är. Vilket också har gett utslag i försäljningen.

— Det säljer bättre än vad vi vågade hoppas på. Vi hade drömmar och visioner men detta har varit över all förväntan. Som jag sa, vi tar ingenting för givet och jobbet måste fortsätta att göras. Nu jobbar vi mer frenetiskt med att ta fram nya produkter. Vi vill att det ska komma nyheter ofta, nya plagg och nya färger. Det ska kännas intressant och aktuellt att kolla in våra kollektioner.

Apropå framtiden så ser det även intressant ut på racketsidan för RS, berättar Alsterback.

— Det kommer snart att komma fler racketar i det absoluta toppsegmentet. Robin har det senaste året jobbat stenhårt med att utveckla nästa års racketmodeller. Det är modeller som kommer att ligga i framkant i världen sett till teknologi. Cayes racket för 2023, menar han, ser otroligt intressant ut.

Han fortsätter:

— Det är Robins stora grej och grundar sig i hans besatthet för teknologi. Han är perfektionist och har fått med sig det tänket från sin karriär. Han har haft som krav från dag ett att han personligen ska kunna stå för våra produkter och de här racketarnas kvalité kommer att kunna backas upp av fakta. Det finns ju massvis med varumärken så det gäller att kunna mäta sig med de bästa.


Se RS-produkter här. 


TV: Simon Vasquez med Luis Pozo på Premier Padel Rom

Foto: Premier Padel.