Här är första svenska padelvarumärket att lansera pantbara bollrör: ”Vår planet behöver kärlek”
Det första sportvarumärke i Sverige att införa möjligheten att panta förpackningen kommer från Göteborg, är grundat av studenter från Handelshögskolan och heter Peliga.
På knappt ett år har bolaget lyckats få 40 återförsäljare att sälja deras bollar — och nu växer man även i Norge.
— Pandemin gjorde oss utan sommarjobb, vi fick ta saken i egna händer, säger Oskar Lind, grundare och vd på Peliga.
Det finns idag många padelaktörer på marknaden, men det som gör Peliga unikt är den noggrant framtagna padelbollen och företagets hållbarhetsfokus. Man försöker hela tiden göra allt som går för att minimera påverkan på omvärlden och har som första sportmärke i Sverige infört möjligheten att panta sin produktförpackning.
— Att vår planet behöver kärlek råder det inget tvivel om. Vi är måna om att göra allt vi kan för att på ett hållbart sätt bidra till att göra världen till en bättre plats. Att vara det första sportvarumärket i Sverige som infört möjligheten att panta förpackningen är vi glada över. Vi ser det som en självklarhet och hoppas att fler företag väljer att gå i samma riktning. Samtidigt fokuserar vi ständigt på att bli mer hållbara i allt vi gör, och vi har flera saker planerade för 2022 för att lyfta vårt hållbarhetsarbete ytterligare, förklarar Lind.
Det svenska padelvarumärket Peliga drivs av fyra studenter från Handelshögskolan i Göteborg och har på knappt ett år sålt sina noggrant framtagna padelbollar till över 40 återförsäljare. Bland återförsäljarna finns inte enbart några av Sveriges främsta padelhallar och padelbutiker, utan nu även några av Norges främsta padelaktörer.
Oskar Lind, grundare och vd på Peliga, berättar mer:
— Efter en lång produktutvecklingsfas där vi tillsammans med proffs finjusterade bollens specifikationer kunde vi äntligen lansera Peligabollen i mars 2021. Nytt sedan någon månad tillbaka är att vi också finns hos fyra återförsäljare i vårt grannland i väst. Vi ser att padeln i Norge är ungefär där Padelsverige var för två år sedan. Där ser vi stora möjligheter för framtiden.
Knappt ett år efter lansering finns Peliga hos ett 40-tal av Sveriges padelanläggningar med en tyngd i Västsverige. Det hela startade med brist på sommarjobb…
— Studenter som vi är skulle vi under sommaren 2020 sommarjobba och bygga på våra CV:n inför framtiden. Men så kom pandemin och vi stod utan jobb. Vi tänkte att vi fick ta saken i egna händer och i och med kärleken till padeln föddes tanken på att dra igång ett padelföretag. Logiken löd “vi behöver ju ändå riktigt goa’ bollar att spela med själva” – och vips så står vi här ett och ett halvt år senare med Peliga.
Utöver padelbollar, som är företagets huvudprodukt, säljer man även kläder, grepplindor och har nu även padelracketar på gång.
— Vi brinner i grund och botten för produktutveckling. Vi är inte nöjda förrän det vi går till marknaden med är perfekt. Och det är där vi är med vår racketkollektion just nu. Vi håller på att testar prototyper tillsammans med några av Sveriges främsta spelare. Mer än så kan vi nog inte säga just nu, säger Anton Persson, en av Peligas grundare.