Varlions nya modeller 2022.
Padelutrustning

Varlion lanserar unik racketmodell 2022 — avlånga hål ska ger mer fart

ANNONS

Massa små runda hål har blivit signifikativt med padelrackets konstruktion.
Nu har det spanska varumärket Varlion utmanat detta genom att bygga rackets med avlånga hål som ska bidra till mer fart på bollen.

— Det är en helt unik konstruktion. Det Varlion gjort är att man simulerat slag och sett att luften egentligen bara släpps igenom i de yttre hålen. I mitten blir det turbulens runt hållen, så egentligen kan man säga att hålen i mitten inte påverkar spelet nämnvärt, säger Johan Virtanen som jobbat med att sälja Varlionrackets i flera år.

Som man tydligt ser på bilderna av de nya ”Airflow”-modellerna så är det avlånga hål ytterst mot ramen. Frågan är förstås: varför, och hur påverkar det?

— Det är för att göra racketen snabbare och lättare att manövrera, och för att lyckas med det behöver man mer luftinsläpp närmare ramen. Det ska hjälpa spelaren att enklare få mer fart i bollen, samtidigt som känslan och kontrollen fortfarande finns kvar eftersom kärnan är medelhård och ytan är i 100 procent kolfiber.

Finns det siffror på hur mycket det påverkar luftgenomströmningen?
— Exakt hur mycket mer luft i procent väntar jag fortfarande på, de resultaten ska komma när som helst.

Johan Virtanen berättar att det dykt upp en del frågor kring hur racket står emot lite sämre träffar. Blir det mer avgörande att lyckas träffa bollen i mitten, alltså med sweetspot varje gång?

— Svaret är att det såklart inte är optimalt att få en kantträff, men det är inte värre än med vanliga racketmodeller. Själva hålen ska inte påverka stabiliteten i slagen, utan det ska gå snabbare för dig att manövrera med det här racket så att du lättare träffar rätt.

Yanguas kan välja nya modellen

Han visar upp två av Varlions nya toppmodeller, som börjar säljas i december/januari.

— Vi har Bourne som är en hybrid mellan diamant och dropp. Och så har vi Maxima som är en hybrid mellan rund och dropp.

Kommer er storstjärna Miguel Yanguas att spela med någon av dessa?
— Ja, förhoppningsvis kommer han att spela med det. Feedbacken från våra stjärnor har varit positiv.

Varlion har tagit patent på konstruktionen, och Virtanen påpekar att det som är viktigare än att hålen är annorlunda är att de är ”gjutna direkt på ytan vid tillverkning”.

— Hela processen för gjutningen är patenterad, vilket bland annat innebär att det är helt handgjort och att vi inte borrar hålen i efterhand. Ett vanligt racket borrar man igenom och det försvagar hela konstruktionen. Nu har Varlion gjort hålet i kolfibret innan man härdat det. 

Johan Virtanen förklarar med hjälp av en metafor:

— För att ge en metafor kan hålen liknas med en installation av ett fönster i en vägg. Om du redan har en befintlig vägg och behöver sätta in ett fönster kommer du behöva riva ut ett hål i väggen och på så sätt försvaga väggens konstruktion. Det motsvarar alltså borrningen av hål. Om du istället bygger väggen från grunden kan du från början bygga in ett färdigt hål i väggen där fönstret ska sitta och på så sätt har du skapat en stabil konstruktion runt hålet för bättre hållbarhet. Utöver det har du också färre hål vid bollträffen, eftersom de är placerade längre bort från sweespot. Det innebär att du faktiskt får mer kolfiber som faktiskt reagerar på bollen vid träffögonblicket och ger dig mer fart i slaget. Det är vad som gör ytan på AirFlow så unik.

Så det ska hålla bättre?
— Ja det ska hålla längre och ge mer output i spelet, trots ett tunnare lager kolfiber.

Johan Virtanen med nya modellerna.

Varnar alla som förvarar racket i bilen

Även ramen sticker ut: i stället för den klassiska platta (eller rundade) ramytan så har Airflow fått en spets, lite som en trekant. Eller prisma, som ramtekniken kallas.

— Ramen heter prisma och är mer aerodynamisk än en vanlig ram.

Ska det också påverka hållbarheten? 
— Det är väldigt mycket svårare att få sprickor i det, ja. Man får en annan vinkel mot glaset till exempel. Men det håller inte om man slår det i frustration i marken…

Racketexperten Johan Virtanen vill passa på att dela med sig av ett viktigt tips till alla som tar bilen till padelhallen.

— Många förvarar sina rackets i bilar och jag vill bara säga till alla att gör inte det. Under vintern blir racketerna kalla i bilen och genom åren har jag kunnat följa reklamtionsgraden utefter väderprognosen. Så var smart och förvara racket i rumstemperatur, i kylan så blir kärnan stummare och kolfibret blir kallt. Blir det för varmt däremot blir kärnan och kolfibret för mjukt och alla racketar är känsliga för höga och låga temperaturer. Det är inte bra för något racket på marknaden, så det här är ett generellt tips. Bäst skydd för racket mot temperaturförändringar är ett thermovadderat skydd och det brukar finnas i de flesta padelväskor.

De större hålen till trots så kommer de nya Airflow-modellerna att väga som de flesta racketerna på marknaden gör, mellan 350-375.

Varlions 2022-modeller släpps alltså om en dryg månad — och de kommer att kosta.

— Priset kommer att ligga 4699 kronor. Visst, vissa ryggar när de hör det för det är mycket pengar, men det är som sagt en unik konstruktion och kolfibret kommer från italienska racingvärlden och racket är som sagt 100 procent handgjort, i Europa.

Den här artikeln handlar om: