Därför bryter C More och Euro Finans tv-avtalet mitt i säsongen: ”Besvikna”
C More hänvisar till ”ändrade förutsättningar” från Euro Finans Invitationals sida — som i sin är besvikna på C More.
— Det blev inte riktigt rätt, säger EFI:s Reza Dehesjoo till PadelDirekt.
Veckans stora tv-nyhet i padel-Sverige är som bekant den som innebär att Padel-Televison tar över C Mores rättigheter att sända Euro Finans Invitational med omedelbar verkan. Nu kommenterar båda parterna varför avtalet som var skrivet på ett år plötsligt avbryts.
— På grund av ändrade förutsättningar i sändningsrättigheterna från Euro Finans Invitational har vi valt att avsluta samarbetet. Vi beklagar situationen som uppstått, skriver Ludvig Ternstedt, kommunikationsansvarig på C More, i ett mejl till PadelDirekt.
På frågan om antalet tittare har motsvarat C Mores förväntningar blir svaret:
— Vi kommenterar aldrig detaljer i våra avtal eller försäljningssiffror för C More. Vad gäller padelrättigheter utesluter vi inte att vi kommer att visa andra padelturneringar framöver.
Övriga frågor, som till exempel hur man väljer att göra med de som valt att bli C More-abonnenter för att kunna titta på padel, besvaras dock inte.
2021 är Euro Finans Invitational debutår och hittills har tre av sex deltävlingar avverkats på touren där de bästa svenskarna ställs med och mot spelare rankade allt från 20 till 80 på världsrankingen. Tour Director Reza Dehesjoo förstår inte riktigt vad C More syftar på när han får höra att de hänvisar till ”ändrade förutsättningar”.
— Alltså. touren kom i gång under pandemin så första tävlingen fick vi bara ha åtta personer i publiken. I samma veva som vi ingick avtalet visade det sig att C More tog bort Pay Per View helt från sin tjänst, säger EFI-basen och fortsätter:
— Det var viktigt för oss att det skulle erbjudas PPV under pandemin när vi inte kunde ha publik. Det var vi besvikna över, men vi har haft en bra dialog och försökte hitta ett mellanläge. Där har vi inte varit överens riktigt, det blev inte så bra som vi tänkt oss.
Och ni var överens om att riva avtalet redan nu?
— Ja det är inga har feelings mellan oss. Vi har haft en öppen och bra dialog. Tittar man på produktionen så har vi varit väldigt nöjda.
”Hade varit omdömeslöst att tacka nej till”
När Padel-Television knackade på dörren under hösten och öppnade plånboken var tajmingen perfekt ur många perspektiv.
— De kom med ett erbjudande som hade varit omdömeslöst att tacka nej till. Det blir ett jättelyft tror jag.
Det är en deal ekonomiskt för EFI?
— De är nischade på padel så vår vision går väldigt mycket hand i hand. Padel-television kommer även att hjälpa oss att marknadsföra touren på ett annat sätt. Padeln slåss inte mot fotboll och hockey, som på C More.
Lördag och söndag 30–31 oktober avgörs deltävling 3 i Kristianstad och Johannes Thomhave, vd för Padel-Television, sade tidigare på torsdagen att man redan till helgens turnering siktar på att uppgradera sändningarna. Produktionsbolaget NEP, som skött allt det tekniska kring EFI-sändningarna hittills kommer att fortsätta göra det. Och Jesper Hussfelt, som haft en roll som både producent och kommentator, kommer att fortsätta som producent.
— Jag fortsätter att producera genom mitt bolag Vintage Padel och Johan Anderberg är kvar som redaktör och NEP är fortsatt teknikleverantör året ut. Det innebär att sändningarna fortsatt kommer hålla hög standard rent tekniskt och att vi bara byter en del bemanning framför kameran, säger Jesper Hussfelt till PadelDirekt.
Reza Dehesjoo om Padel-Televisions intåg:
— Det blir deras i särklass bästa produkt som tour, om man bortser från America vs Europe som är något annat. Det slår den svenska padeltouren. Både jag och Johannes (Thomhave) är tidsoptimister men vi hoppas att det blir kommentatorer på båda banorna.