Notification
På bilden: Jesper Vendel, medgrundare Padelappen.
Foto: Viktor Andersson.

Padelappen: ”Vi vill bli världens största app för matchmaking inom padel”

Padelappen är på väg att utvecklas till en riktig alltiallo-app. 
Allt du behöver och lite till ska finnas i appen och många nya funktioner är på väg in. 

— Sedan lanseringen förra året har vi arbetat extremt hårt med utveckling av nya funktioner och användartillväxt, nu kommer vi addera fokusområdet intäkter. Vi ser en stor potential för Padelappen i segmentet  ”matchmaking och community” och kommer arbeta väldigt hårt för våra högt uppsatta mål, säger medgrundaren Jesper Vendel. 

Padelappen fortsätter att utvecklas steg för steg. Mycket finns redan — såsom hela matchmaking-delen som allt egentligen grundats på. Nyligen lanserades en Americano-funktion och mycket mer är på gång. 

— Inom 1-2 veckor kommer vi att lansera företagsligor, ligaspel, mexicano samt vidareutveckla americanos. Kollar man på företagsligor så handlar det om att företag runt om i Sverige kan anordna sina egna ligor med sina partners och kunder i Padelappen. Även vanliga ligaspel kommer att dyka upp så att center i Sverige kan ha sina egna ligaspel i Padaelappen och sköta allt digitalt i stället för skriva ner resultat via excel eller pappersform. Vi bygger in alla funktioner, säger Jesper Vendel. 

Nästa steg för appen är att vidga samarbetet med olika padelcenter. Center som ska kunna ha möjlighet att ha ett eget inlogg i appen och skapa egna turneringar. 

— De center i Sverige som köper den här tjänsten kommer till en början att ha möjlighet att anordna sina turneringar direkt i Padelappen via sin egna profil. Lunchpadel, ligaspel, americanos och mexicanos helt digitalt där man ser deltagare, nivå, resultat, tabell och möjligheten att kunna kommunicera med deltagarna via chattfunktionen. De kommer också kunna ha en egen shop under hösten så att de kan annonsera sina produkter direkt i Padelappen. 

”Padeln är här för att stanna”

Samtidigt kommer varje enskilt center som blir kund till Padelappen ha möjlighet att publicera de banor som inte bokats och står tomma på matchtorget i respektive stad, annonsera ut coachtillfällen och kommunicera med sina medlemmar direkt i Padelappen.

Det där med shop låter spännande.
— Det kan vara så att jag sitter här i Båstad i dag och ska spela i Frihamnen i Stockholm i morgon och så vill jag beställa ett racket. Då ska jag kunna köpa racket i dag via deras shop och profil i Padelappen för att smidigt kunna hämta upp mitt racket i centret i morgon och sedan gå ut och spela. Vi vill kunna erbjuda en helhetsupplevelse. 

Antal användare fortsätter att växa för Padelappen, även om det precis som i alla hallar runtom i Sverige, märkts av en dipp under sommaren. 

— Men jag tror kurvan kommer gå upp igen i höst. Padeln är här för att stanna. 

Ännu längre fram då, vad ser ni att Padelappen ska bli? 
— Vi arbetar för att bli globalt ledande applikationen för matchmaking och community inom padel. Vi kommer inte att ge oss in i bokningsvärlden utan vill kunna erbjuda det andra runtomkring.

Eftersom det krävs fyra personer för att sätta upp en match i Padelappen skapar det möjligheter att arbeta mer med data för att skapa största möjliga värde för användarna, berättar Vendel.

— Vi kommer utveckla spännande saker men bara saker som skapar värde för användarna och alltid genom ett samtycke. Jag ser framåt att någon kommer in i Padelappen och skapar en profil där hen lägger in vilken utrustning hen spelar med. Eftersom vi har möjlighet att följa hela användarresan och se hur mycket folk spelar och hur länge man till exempel haft sitt racket så ser jag framför mig att användaren får en pushnotis i sin app när du bör byta racket. Då kan vi genom en partner skicka en notis riktad mot användaren och skapa ett erbjudande som gör både användaren och partnern nöjda, låt oss säga: `Du får 20 procent på det eller det racket eller de skorna med utvald partner som kan annonsera direkt i Padelappen´, förklarar han. 

Ni har tidigare pratat om att ta in kapital för att gasa, hur har det gått?
— Vi har fått erbjudande ifrån privata investerare men också företag, vi har dock valt att fortsätta finansiera Padelappen själva tills vi hittar rätt partner.