Historien bakom världens första flytande padelbanor: ”Idén föddes i en skidlift”
Att Globen blev padelmecka i höstas var en stor milstolpe för sporten.
Nu skrivs Stockholm återigen in i padelns historieböcker med världens första flytande padelbanor — efter en idé som föddes i en skidlift för bara tre månader sedan.
Johan Lindh har aldrig varit involverad i padeln utöver att han själv utövar den nya folksporten (men vem gör inte det nu för tiden!). Historien bakom att det under fredagen fraktades en pråm med två padelbanor från Stockholms skärgård in till Skeppsholmen i Gamla stan är faktiskt relativt okomplicerad.
— Idén föddes för tre månader sedan i en skidlift uppe i Åre. Då hade vi läst att det skulle byggas padelbanor på tak och sådär, så vi började tänka på att det finns 30 års erfarenhet av att jobba med pråmar. Så vi tänkte: vi lägger banor på vatten, berättar Johan Lindh för PadelDirekt samtidigt som han kisar i solen på kajen medan de två banorna invigs bakom honom.
— Det var där det började och nu står vi här tre månader senare efter hårt slit. Stockholm är ju nordens Venedig, så det blev en ickefråga. Vi måste lägga banor på vatten, kände vi.
Tre månader? Låter som att ni fått jobba en del för att hinna bli klara till sommaren.
— Vi har jobbat dag och natt. Som du säkert vet råder det banbrist och glasbrist, brist på allt. Jag måste bara få buga och bocka för Stockholm Sea Padel som är ett företag med fantastiska människor men även Svenskt Konstgräs som varit högst delaktiga.
De två banorna kommer att flyttas till Strandvägen i juli och till Norr Mälarstrand i augusti.
”Aldrig varit involverad i padeln”
Några minuter innan intervjun har Johan Lindh klivit av padelpråmen iklädd en Rocket Padel-tröja, men det visar sig att han är helt ny i branschen.
— Jag har aldrig varit involverad i padeln tidigare. Det här är första projektet jag är med i, och egentligen mest på idéstadiet. Stockholm Sea Padel är leverantör, och Rocket Padel kommer nu stå för driften. Och det känns väldigt tryggt, det är två fina företag med kompetenta personer.
Så vem är du, vad jobbar du med annars?
— Till vardags just nu gör jag faktist inte så mycket. Jag hittar på roliga projekt.
Du som läser detta är säkert en av många som är sugna på att spela på någon av de två flytande banorna, som alltså är de allra första i sitt slag. Många vill förstås veta exakt hur många meter takhöjden — eller i detta fall näthöjden — är.
— Näthjöden är nio meter i topp, i mitten, men som du ser går det ner lite på sidorna, till 7.5 meter. Det får inte flyga bollar i vattnet, och på Strandvägen kommer det ligga en restaurang intill, förklarar Lindh och fortsätter:
— Studs och sånt ska vara optimalt, pråmen är ju gjord av 300 ton massivt stål.
Själva pråmen användes även under Slussens Guldbron-projekt, bara ett par hundra meter från där pråmen just nu lagt ankar. De senaste månaderna har ett kafé med servering på taket byggts på pråmen, och själva banorna anlagts.
— Vi har byggt den i Nacka, där vi började för drygt två och en halv månad sedan. Så det har varit en kamp mot klockan, med leveranser som är sena… det har varit mycket huvudvärk, precis som för övriga padelaktörer som vill öppna just nu gissar jag.
Bogseringen av pråmen från Nacka in till Stockholm city gick smidigt, berättar Johan Lindh. Det blåste inte så mycket och det var inte så många båtar ute i skärgården att ta hänsyn till.
Men ni blev tvungna att backa precis när ni skulle in till kajen?
— Ja precis, men det gick bra. Gubbarna är väldigt erfarna, det var lugnt.
Vill inte erbjuda abonnemangstider
”Rocket Padel City x Matchi”, som anläggningen heter, hade inte blivit verklighet utan Stockholm Sea Padel och huvudsponsorn Matchi.
— Och så har vi vår fantastiska CSR partner-organisationen Right To Play. Vi ska erbjuda en upplevelse som välkomnar alla. Right To Play är en organisation som hjälper barn och ungdomar som inte alltid har möjligheten att idrotta, man kanske inte har råd eller förutsättningarna för det. Vi kommer att ha event tillsammans med Right To Play, och även bemanna med deras ungdomar under sommaren. Vi kommer satsa mycket på allmänheten, padel är en sport för alla och det vill vi visa med detta projekt.
Hur mycket kostar en timme?
— 590 kronor. Och vi har inga abonnemang, det här ska vara för alla och kunna bokas hela dagarna.
Det har krävts ett antal olika samarbeten för att ro projektet i land.
— Rocket Padel är driftpartner, Matchi huvudsponsor och så måste jag få ge ett hedersomnämnande till våra övriga partners, MEDS, Bavaria Mini Cooper och Red Bull. Utan dem hade detta inte varit möjligt, för det är ett dyrt projekt. Väldigt dyrt.
Hur dyrt? Hur många somrar behöver ni innan ni fått igen investeringen?
— Jag nämner inga summor. Jag pratar hellre om allt det arbete och tid som lagts ner från alla inblandade för att kunna skapa denna unika upplevelse. Det här gör vi tillsammans med Stockholms hamnar för att ge alla stockholmare och turister en ny upplevelse. Och utan att säga för mycket kanske det här bara är en försmak, det kan komma mer…
Finns det möjlighet att ställa upp en läktare här på kajen om tävlingar arrangeras?
— Stockholms hamnar har varit behjälpliga i det mesta, så vi tittar på lite roliga grejer. Strandvägen blir svårt med läktare, men här och vid Norr Mälarstrand så finns faktiskt möjligheten. Men fokus ligger på allmänheten.