NK Padel-chefen om kritiken mot banorna: ”Utreder vad vi kan göra”
NK Padel & Social by Ascaro har haft öppet i drygt tre veckor.
Ascaro vill nu ta konceptet ”citypadel på taket” ut i världen — samtidigt som de fyra banorna på NK får kritik för att inte hålla måttet.
— Vi vill gärna rulla ut konceptet i flera länder i den närmaste framtiden. Men det är mycket som ska stämma, vi ska hitta rätt med fastigheter och så vidare. Det är några steg innan såna här projekt kan förverkligas, säger Ascaros grundare Oscar Arrsjö till PadelDirekt.
Padelanläggningen på Nordiska Kompaniets tak i Stockholm öppnade den 18:e april och när undertecknad kikar igenom beläggningen i bokningsappen Playtomic ser det fullbokat ut närmaste två veckorna (bortsett från några 06.00-tider).
— Det har varit svårt att missa att vi öppnat, vi har fått ett helt fantastiskt genomslag i såväl press som i sociala medier. Det känns fantastiskt roligt, framförallt att vi kan vara till glädje för så många, säger Arrsjö.
Hur har responsen varit bland de som spelat?
— Det har varit väldigt glada miner, trots att det varit svalare väder med både hagel och snöfall. Men folk gillar att lira ändå, och nöjda besökare är den bästa typen av marknadsföring.
Alla NK Padel & Social-besökare har dock inte varit tillfredsställda med sina speltimmar på den spektakulära, exklusiva takanläggningen. Kritiken som nått PadelDirekt handlar främst om det speciella underlaget: ovanpå betongparkeringen har man byggt en plattform som känns träig att spela på, vilket innebär att bollen studsar sämre än på ”vanliga” banor.
— Ja, normalt är det bara betong och då blir det stumt under mattan. Det här är en unik konstruktion av glasfiber som krävts för att möjliggöra anläggningen över huvud taget eftersom det finns bärighetsbegränsningar. Det har både för- och nackdelar, många tycker att det är jättebra då det är betydligt skonsammare för knäna, till exempel.
Fastighetens bärighetsbegränsningar innebär att ni inte får gjuta betong, helt enkelt?
— Ja precis, och eftersom det sluttar här sedan tidigare (då det var en parkeringsyta) behövde vi hitta en annan lösning. Några har undrat över studsen och vi jobbar på det, vi utvärderar fortlöpande hur banorna fungerar.
”Viktigt att vara vetenskapliga i testen”
Att det som känns som ett träunderlag, och upplevs svikta en aning, skapat reaktioner kommer inte som någon överraskning för Oscar Arrsjö.
— Studsbilden är just nu lägre än normalt, men det beror på många olika saker. Inomhus och utomhus är inte samma sak, det handlar om tempen, men främst att banan behöver sätta sig. Vi märker jättestor skillnad nu på de första dagarna.
Vilka åtgärder kan vidtas, om det inte går att påverka underlaget under mattorna?
— Vi har tillfört mer sand och det tar lite för att sanden ska komma ner i mattan, det kommer påverka studsen en del. Vi utreder vad vi kan göra och det är viktigt att vi fortsätter vara vetenskapliga i testen vi gör, vi kan inte utgå från allas upplevelse och känslor.
En annan begränsning för NK Padel & Social by Ascaro är att man inte kunnat bygga hur högt som helst där uppe på NK Parkaden-parkeringen. Två av banorna har tak, medan två av banorna täcks av nät för att bollarna ska stanna i buren och inte hamna på gatan sju våningar ner. Takhöjden är på drygt sex meter.
— Vi har en bra dialog med Padeltotal som byggt banorna, vi pratar dagligen om hur allt fungerar. Som sagt utvärderar vi löpande, vi ska inte ge oss förrän det blir perfekt.
PadelDirekt var på plats under smygpremiären den 15:e april och upptäckte då att Ascaro även ger sig in på padelutrustnings-marknaden, utöver padelkläderna man tidigare presenterat. Ascaro-racketen hyrs redan nu ut i deras shop vid banorna, och NK:s spanska stjärnvärvning Jose Carlos Gaspar är den som jobbar med att få fram ett racket som kommer att säljas till allmänheten.
— Han har provspelat prototypen, men det är inte klart än. Snart kommer andra vändan prototyper, sedan ska vi utvärdera dem. Men vi stressar inte fram något racket, vi lanserar först när vi tycker att det är riktigt, riktigt bra, säger Oscar Arrsjö.