Foto: Nordic Wellnes.
Nya padelbanor

Avslöjar: Nordic Wellness satsning på padel

ANNONS

Nordic Wellness har redan satt två stycken padelanläggningar i bruk i Sverige.
PadelDirekt kan nu avslöja att en stor padelsatsning är på gång från friskvårdsföretaget. 

— Vi kommer att bli en padelaktör. Det är ingen vågad gissning att vi har 20-25 anläggningar inom ett år. Vi gör en aggressiv satsning, säger Nordic Wellness vd Magnus Wilhelmsson till PadelDirekt. 

Efter att PadelDirekt fått uppgifter om att Sveriges största gymkedja Nordic Wellness planerar en storsatsning på padelanläggningar ringde vi upp vd:n Magnus Wilhelmsson som inte hade något att dölja.

— Vi har skickat ut förfrågningar och för samtal med flera fastighetsägare runtom i landet. Vi tittar på att köpa upp fastigheter för att kunna konkurrera och vi har även fått förfrågningar från anläggningar, berättar vd:n Magnus Wilhelmsson.

Efter en snabb titt på Nordic Wellness hemsida går det att se att de just nu har två padelanläggningar i bruk. En i Karlskoga och en i Örebro. 

— Den i Örebro ligger ju mitt i gymmet och mig veterligen är det bara vi i hela världen som har det på det sättet, fortsätter Wilhelmsson. 

Samtidigt är Skövde, Kävlinge, Lomma och Falköping på gång. Även Frillesås ska finnas i pipen och enligt uppgifter till PadelDirekt förs även samtal med Padelcenter Stenungsund. 

Uppdatering: Padelcenter Stenungsund och Nordic Wellness för inte samtal om försäljning. Det meddelar Patrick Hübinette, som är en av de som driver Padelcenter Stenungsund i ett mejl till PadelDirekt. 

Missade chansen att haka på padelboomen tidigt

Nordic Wellness är också delägare i Life Padel som har anläggningar i Trelleborg, Karlstad, Sälen och Lerum. 

— Där för vi också diskussioner med fem-sex aktörer om att utöka verksamheten. Men vårt huvudfokus ligger på Nordic Wellness padel. 

Och resurserna finns onekligen för Nordic Wellness att utmana de andra stora padelaktörerna i Sverige. Gymkedjan är Sveriges överlägset största och omsatte en miljard kronor förra året. 

— Vi vill vara med. Sen är det inte vårt huvudben, utan det kommer fortsatt att vara gymbranschen. Detta är ett separat ben men vi gör definitivt en satsning och har resurser, fortsätter Wilhelmsson. 

Kollar ni på något speciellt ställe? 
— Nej, vi för samtal över hela landet. 

Vad har ni fått för reaktioner?
— De tycker det är kul, även om vår målgrupp kanske inte riktigt är fullt ut padel, utan så klart mer åt gymhållet. 

Hur har intresset varit? 
— Som överallt, stort. Det har varit mycket bokningar. Framförallt då på de självklara tiderna på kvällar och helger. 

Vad tror du om framtiden? 
— Det är svårt att säga. Just nu är det en hajp men man vet ju inte om ett, två eller fem år. Trender kommer och går, vi hade ju även squash i våra anläggningar förut men det är ju inte riktigt lönsamt längre. 

Magnus Wilhelmsson berättar att han tidigt fick frågan om att hoppa på padeltåget. 

— Ja, jag kunde ha varit med tidigt. Det kan man ju ångra lite, samtidigt är jag ingen padelspelare. Jag tycker det är jättekul men har nog bara spelat tio gånger. Jag har mer hållit på med tennis och för padel har tiden inte riktigt räckt till. 

Den här artikeln handlar om: